איך נראית שאלת ניסוח מחדש?
דוגמה:
רק היעדר רישיון נהיגה מונע ממני להיענות להצעת העבודה הזאת.
(1) אילו היה לי רישיון נהיגה הייתי מקבל את הצעת העבודה הזאת.
(2) בגלל שאין לי רישיון נהיגה, לא התקבלתי לעבודה הזאת.
(3) הרצון לקבל רישיון נהיגה מניע אותי להיענות להצעת העבודה הזאת.
(4) בזמן שאני נוהג, אני לא עונה למי שמתקשר אליי בנוגע לעבודה הזאת.
לפנינו משפט מקורי ו-4 אפשרויות לנסחו מחדש. למעשה, רק אחת התשובות באמת מנסחת מחדש את האמור במשפט המקורי. עלינו למצוא אותה. במשפט הזה מילות המפתח הן "היעדר", "מונע" ו"להיענות". "היעדר" = "חוסר". "מונע" = "אינו מאפשר". "להיענות" = "להסכים". משמעות המשפט המקורי, אם כך: המחסור ברישיון נהיגה הוא הדבר היחיד שאינו מאפשר לי להסכים להצעת העבודה. התשובה היחידה ששומרת על המשמעות הזו היא תשובה מספר (1). אם היעדר הרישיון הוא המכשול היחיד בדרך לקבלת הצעת העבודה, הרי שאילו היה לי רישיון, הייתי מקבל את ההצעה. תשובה (2) הופכת את הפעיל לסביל – על פי המשפט המקורי הדובר הוא שמסרב להצעת העבודה ואילו על פי תשובה זו, המעסיקים הם שהחליטו שלא לקבלו ("לא התקבלתי"). תשובה (3) מדברת על הרצון לקבל רישיון נהיגה, עליו כלל לא דובר במשפט המקורי. היא עושה שימוש במילה "מניע", הדומה בצליל למילה "מונע", אך כלל אינה דומה לה במשמעות ("מניע" = "גורם פנימי ממריץ"). תשובה (4) הופכת את "להיענות" ל"לענות" ושוב – מאבדת את משמעות המשפט המקורי.
התשובה הנכונה היא (1).
אם כך, אנו נדרשים להבין את משמעות המילים במשפט, אבל הרי אין ביכולתנו ללמוד את כל המילים בשפה. בכל זאת, יש מה לעשות. ראשית, ניתן לתרגל. בספר זה תרגולים רבים, הכתובים על פי אופי השאלות בבחינה, והיכרות איתם תסייע רבות בהבנת ובפתרון השאלות בה. שנית, ניתן ללמוד על היחסים בין חלקי המשפט, כפי שהסברנו קודם וכך להבין את המשפט באופן כללי גם אם לא בהכרח את כל המילים בו. הדבר יסייע לנו לכל הפחות לפסול תשובות לא מתאימות. בנוסף, בדומה לשאלות השלמת משפטים, גם בחלק זה נבחנות יכולות ספציפיות, כמו היכרות עם מילות הקישור.
רק היעדר רישיון נהיגה מונע ממני להיענות להצעת העבודה הזאת.
(1) אילו היה לי רישיון נהיגה הייתי מקבל את הצעת העבודה הזאת.
(2) בגלל שאין לי רישיון נהיגה, לא התקבלתי לעבודה הזאת.
(3) הרצון לקבל רישיון נהיגה מניע אותי להיענות להצעת העבודה הזאת.
(4) בזמן שאני נוהג, אני לא עונה למי שמתקשר אליי בנוגע לעבודה הזאת.
לפנינו משפט מקורי ו-4 אפשרויות לנסחו מחדש. למעשה, רק אחת התשובות באמת מנסחת מחדש את האמור במשפט המקורי. עלינו למצוא אותה. במשפט הזה מילות המפתח הן "היעדר", "מונע" ו"להיענות". "היעדר" = "חוסר". "מונע" = "אינו מאפשר". "להיענות" = "להסכים". משמעות המשפט המקורי, אם כך: המחסור ברישיון נהיגה הוא הדבר היחיד שאינו מאפשר לי להסכים להצעת העבודה. התשובה היחידה ששומרת על המשמעות הזו היא תשובה מספר (1). אם היעדר הרישיון הוא המכשול היחיד בדרך לקבלת הצעת העבודה, הרי שאילו היה לי רישיון, הייתי מקבל את ההצעה. תשובה (2) הופכת את הפעיל לסביל – על פי המשפט המקורי הדובר הוא שמסרב להצעת העבודה ואילו על פי תשובה זו, המעסיקים הם שהחליטו שלא לקבלו ("לא התקבלתי"). תשובה (3) מדברת על הרצון לקבל רישיון נהיגה, עליו כלל לא דובר במשפט המקורי. היא עושה שימוש במילה "מניע", הדומה בצליל למילה "מונע", אך כלל אינה דומה לה במשמעות ("מניע" = "גורם פנימי ממריץ"). תשובה (4) הופכת את "להיענות" ל"לענות" ושוב – מאבדת את משמעות המשפט המקורי.
התשובה הנכונה היא (1).
אם כך, אנו נדרשים להבין את משמעות המילים במשפט, אבל הרי אין ביכולתנו ללמוד את כל המילים בשפה. בכל זאת, יש מה לעשות. ראשית, ניתן לתרגל. בספר זה תרגולים רבים, הכתובים על פי אופי השאלות בבחינה, והיכרות איתם תסייע רבות בהבנת ובפתרון השאלות בה. שנית, ניתן ללמוד על היחסים בין חלקי המשפט, כפי שהסברנו קודם וכך להבין את המשפט באופן כללי גם אם לא בהכרח את כל המילים בו. הדבר יסייע לנו לכל הפחות לפסול תשובות לא מתאימות. בנוסף, בדומה לשאלות השלמת משפטים, גם בחלק זה נבחנות יכולות ספציפיות, כמו היכרות עם מילות הקישור.