למה חיבור?
מטרת הבחינה המוצהרת היא לבחון כישורים הנדרשים במוסדות להשכלה גבוהה. במהלך לימודיכם תידרשו לכתוב תרגילים, בחינות ועבודות בעברית. חלק זה של הבחינה בוחן את יכולותיכם להביע דעה, לפתח רעיון ולהתנסח בבהירות בכתב.
מה בודקים?
הכתיבה הנדרשת בבחינת יע"ל היא כתיבה עיונית, הנהוגה במוסדות להשכלה גבוהה. כתיבה עיונית משמשת לשם הצגת רעיונות ודיון בהם. רעיון עשוי להיות דעה, תפיסה, גישה או תיאור תופעה, והדיון כולל פירוט, הסבר וכן הבאת נימוקים משכנעים, הוכחות ומסקנות. חלקי החיבור צריכים להיות מקושרים זה לזה בדרך הגיונית, והיחס בין הטיעונים השונים צריך להיות ברור. הלשון צריכה להיות בהירה ככל האפשר.
החיבור נבדק על ידי שני מעריכים מנוסים, המשמשים כמורים לעברית לתלמידים שעברית אינה שפת אימם. הערכותיהם של שני המעריכים אינן תלויות זו בזו. החיבורים נבחנים בארבעה ממדים: תוכן, ארגון, עושר הלשון ודיוק הלשון. הציון בכל אחד מהמדדים ניתן בסולם של 7-1. הציון הסופי הוא סכום הערכותיהם של שני המעריכים. חיבור שאינו מתייחס לנושא או שאינו מובן לחלוטין ייפסל.
בממד התוכן בודקים באיזו מידה החיבור מתמקד בנושא הנתון, באיזו מידה הטיעונים המובעים בו ברורים, האם יש התייחסות רחבה לנושא ואם הפרטים שהובאו בו רלוונטיים. אין חשיבות להשקפתו של הכותב בעניין הנדון. כלומר, אתם יכולים להביע כל עמדה וכל דעה, ובתנאי שזו מנומקת היטב.
בממד הארגון בודקים האם החיבור הוא בעל מבנה ברור והמשפטים בו מתקשרים זה לזה בקשר לוגי נכון. כמו כן, בודקים אם אין חזרות על הדברים ואם הכתיבה מאורגנת על פי המקום שהוקצה לה.
הערה: החיבור קצר. אל תחזרו על עצמכם!
בממד עושר הלשון נבדקת הרמה הלשונית של החיבור – שימוש באוצר מילים מגוון, שימוש מדויק ועשיר במילים, ניבים וצירופים, תקינות הלשון, שימוש בסוגי משפטים שונים ובאמצעי ארגון לשוניים כמו מילות קישור. שימו לב: שימוש במגוון סוגי משפטים (פשוטים, מורכבים, מחוברים) מוסיף לציון. יחד עם זאת, יש להימנע ממשפטים מסורבלים וארוכים שלא לצורך.
בממד דיוק הלשון נבדק שימוש נכון במילים בכלל ובמילות יחס בפרט, שימוש נכון ביידוע, בהתאמה ובזמנים, וכן כתיב, כתב ופיסוק נכונים.
הערה: הכתיבה הנדרשת במוסדות להשכלה גבוהה היא עיונית. כתיבה כזו משמשת לשם הצגת רעיונות ודיון בהם. לא מומלץ לשלב נימה אישית, סיפורי חיים ושימוש בביטויי רגש.
באתר המרכז הארצי תמצאו דוגמאות לציונים שקיבלו חיבורים שונים בארבעת הממדים.