למרות הזמן המועט שניתן בידינו לכתיבת החיבור בבחינה הפסיכומטרית, חשוב מאוד לתכנן לפני שמתחילים לכתוב את החיבור. זה יחסוך לנו זמן בכתיבת החיבור אחר כך, מאחר שלא ניאלץ לעצור לצורך תכנון תוך כדי הכתיבה. בנוסף לכך, ללא תכנון מקדים קשה לכתוב חיבור בעל מבנה טוב שבו הפסקאות מקושרות זו אל זו ומובילות למסקנה הסופית. התכנון גם מבטיח שלא נחרוג מכמות השורות המוקצית לנו לכתיבת החיבור.
שימו לב! לתכנון החיבור אין להקדיש מעבר ל-5 דקות. שלבים בתכנון החיבור1. העלאת רעיונות:העלו טיעונים ונימוקים בעד ונגד ובחנו אילו מהם אתם יכולים לבסס ולהרחיב בצורה טובה יותר בגוף החיבור, וכן אילו טיעונים יכולים לסתור טיעונים אחרים.
כמו כן, בחלק זה ניתן לחשוב על פתרונות אלטרנטיביים או על הסתייגויות.
2. קביעת הטענה המרכזית:בהתאם לטיעונים שהעלתם, בחרו את הטענה המרכזית לחיבור שלכם.
לעיתים תדעו כבר מראש איזו עמדה ברצונכם לנקוט, אך עליכם לוודא שיש לכם מספיק טיעונים שמחזקים עמדה זו. אם תיווכחו כי יש לכם יותר טיעונים שמחזקים את העמדה המנוגדת – בחרו בה (ושימו את האגו בצד).
3. כתיבת ראשי פרקים:קבעו את מבנה החיבור שלכם: מה יהיה הנושא של כל פסקה ובאיזה סדר הן יופיעו.
דוגמה לתכנון חיבורנניח שעלינו לענות על המטלה הבאה:
תלמידים ומורים רבים חשים כי הלימודים בבתי הספר התיכוניים כיום מוכוונים לקראת בחינות הבגרות. במקום ללמד באופן שיגרום לתלמידים להבין ולהפנים את החומר, המורים מלמדים את התלמידים איך לעבור את בחינת הבגרות, כך שבית הספר הופך ל"בית חרושת לציונים". כדי להתגבר על תופעה זו, הציעו לאחרונה כמה אישי ציבור לצמצם את מספר הבגרויות ל-3 בחינות בלבד – במתמטיקה, באנגלית ובהבנת הנקרא – ויתר המקצועות יילמדו מבלי שייבחנו עליהם בבחינות בגרות.
הביעו את דעתכם על ההצעה.1. העלאת רעיונות:בעד הצמצום:
- לימוד שלא יבוא מכפייה אלא מתוך בחירה יהיה אפקטיבי יותר.
- ייתכן שכיום תלמידים רבים לא מביעים עניין בלימודיהם משום שהלימודים נכפים עליהם, או שאינם מתאימים להם (לכל אחד "נקודות חוזק" אחרות).
- תלמידים משננים בעל פה חומר לבחינות הבגרות ואחר כך לא זוכרים דבר.
- התלמידים עסוקים בבחינות הקוטעות את רצף הלמידה שלהם.
נגד הצמצום:
- רוב התלמידים לא ילמדו את החומר ברמה טובה מספיק אם לא יידרשו להיבחן עליו – בני נוער מעדיפים לעסוק בפעילויות אחרות כמו ללכת לים ולא ללמוד בבית הספר.
- בגיל התיכון ילדים עדיין לא יודעים מה יעניין אותם בעתיד, והם עלולים לזלזל במקצועות רבים שאחר כך אולי יצטרכו.
- כיום התלמידים נחשפים למגוון רחב של מקצועות (בין היתר הם צריכים לבחור מקצוע שבו ייבחנו ברמה מורחבת, מעבר למקצועות החובה) ומרחיבים את האופקים שלהם, בניגוד למצב בו יש רק שלושה מקצועות שחייבים ללמוד.
פתרון אלטרנטיבי: שינוי מתכונת הבחינות והחלפת חלקן בעבודות, כך שהתלמידים יידרשו להבנה ולא רק לשינון.
2. קביעת הטענה המרכזית: אנו רואים כי הטיעונים נגד ההצעה לצמצום מספר בחינות הבגרות יותר מבוססים וכן יש לנו פתרון אלטרנטיבי, ולכן נחליט שהטענה שלנו בחיבור היא שלא כדאי לקבל הצעה זו, ונציע את הפתרון עליו חשבנו.
3. תכנון ראשי פרקים:פתיחה: הבעיה אמיתית, אך הפתרון אינו צמצום מספר בחינות הבגרות.
בעד ההצעה: אם התלמידים לא ילמדו מתוך כפייה, רצונם ללמוד יגבר והלימוד יהיה אפקטיבי יותר; הם לא זוכרים הרבה משינון החומר.
נגד ההצעה:סתירת טענות הנגד - המטרה לא תושג: תלמידים לא ירכשו יותר ידע, אלא יעסקו בפעילויות אחרות כמו ללכת לים במקום ללמוד.
י
תרונות המגוון – מגוון הבחינות מוביל להרחבה של האופקים ולפתיחת דלתות גם למקצועות שבגיל התיכון התלמיד לא יודע שמעניינים אותו.
סיכום: ההצעה אינה מועילה. פתרון אלטרנטיבי: שינוי מתכונת הבחינות והחלפת חלקן בעבודות כך שהתלמידים יידרשו להבנה ולא רק לשינון.
איך מפתחים רעיונות בפסקה?1. בחירת טיעון - בחרו את הטיעון שאותו אתם רוצים להציג, בהתאם לתכנון החיבור שביצעתם כבר.
2. ניסוח הטיעון - נסחו את הטיעון שלכם בצורה בהירה, כך שלקורא יהיה ברור שטיעון זה מייצג את דעתכם האישית.
אם אתם מתקשים לנסח את הטיעון, נסו לענות לעצמכם על השאלות הבאות:
*על מה מדובר?
*מי נפגע מדבר זה ומי מרוויח ממנו?
*מה ההשלכות העתידיות של דבר זה?
*מדוע דבר זה קיים/מתרחש?
אין חובה לשבץ את הטיעון בתחילת הפסקה, אפשר גם להציגו כמסקנה מתבקשת העולה מן הדברים שנכתבו בפסקה.
3. עיבוי הטיעון - חשבו על דרכים להרחיב את הטיעון - כדי לשכנע את הקורא בצדקת טענותיכם, לא מספיק להציג טיעון, אלא עליכם להסביר למה הוא מוצדק:
*הציגו דוגמאות נקודתיות או כלליות שיכולות לתמוך בטיעון.
*הסבירו מונחים בהם אתם משתמשים.
*תארו השתלשלות של אירועים שמובילה למצב מסוים שהוא רצוי/לא רצוי.
דוגמה לחיבור שנכתב בהתאם לתכנון.מבנה החיבורהצעות למבנה החיבור